عکس ها و ویدئوهای شما

دستورالعمل ایمنی عمومی

مجموعه: اخبار اسلامشهر, برنامه ريزي و پيشگيري تعداد بازدید: 1696
دستورالعمل ایمنی عمومی

دستورالعمل ایمنی عمومی

 

دستورالعمل ايمني عمومی ذيل بر اساس تجربيات حاصله از علت يابي آتش سوزي ها و حوادث، در طول سال ها انجام وظيفه در سازمان آتش نشاني اسلامشهر و همچنين استانداردهاي ايمني موجود تهيه گرديده. لذا مقتضي است كليه نكات مندرج ذيل را دقيقا مطالعه، به افراد خانواده تفهيم وهمواره رعايت نمائيد.

به منظور مبارزه با حريق هاي موضعي لازم است حداقل يك دستگاه خاموش كننده استاندارد و مناسب (دستگاه خاموش كننده پودر و گاز ۶كيلويي) تهيه و در هر طبقه ساختمان جنب درب  ورودي به ارتفاع ۱۲۰سانتيمتر از كف تمام شده نصب و با سرويس هاي مقرر همواره آماده بكار باشند.

 

باتوجه به خطرات بالقوه گاز (گاز شهري، سيلندرهاي گاز) و تجهيزات گاز سوز جهت ايمني لازم است :

۱-از تبديل لوازم نفت سوز به گازسوز جدا خوداري نمائيد .

۲-از اخذ انشعابات فرعي از شبكه لوله كشي گاز احتراز نموده، مي بايست هر مصرف كننده مجهز به يك شير گاز مستقل و حداكثر ۱٫۵ متر شيلنگ استاندارد داراي بست در دو سوي آن (در قسمت اتصال به مصرف كننده و شير گاز) باشد .

۳-در صورت اطلاع از نشت گاز، ابتدا شير اصلي گاز را بسته، فيوز برق را قطع و درب و پنجره هاي منزل را باز نموده، سپس جهت علت يابي با ارتباط با سازمان آتش نشاني اقدام نمايید .

۴- قبل از ترك منزل شير اصلي گاز و آب را ببنديد .

۵-با توجه به خطرات احتمالي ناشي از وجود سيلندرهاي گاز در منازل مسكوني در صورت نگهداري چند سيلندر يدك ، بيش از يك دستگاه را در آشپزخانه قرار نداده ، سيلندرهاي ذخيره (خالي يا پر) بايد در فضايي به دور از تابش مستقيم آفتاب، عوارض جوي و داراي تهويه مناسب قرار گيرد.

۶-درصورت بهره گيري از سيلندرهاي گاز پيك نيك كه عنايت به حوادث رخ داده بسيار خطرناك مي باشد. اولا بايد نوع سيلندر استاندارد بوده ثانيا شارژ آنها را به جايگاه هاي معتبر و مورد تاييد شركت گاز بسپاريد .

   ( مقتضي است در صورت فعاليت واحدهاي غير مجاز شارژ پيك نيك در مجاورت محل زندگي مراتب را به سازمان آتش نشاني اطلاع دهيد)

۷-هنگام روشن بودن هرگونه وسايل گاز سوز ابتدا كبريت را روشن و سپس شير گاز را باز نمائيد.

۸-درصورت بهره گيري از آبگرمكن هاي ديواري، سرويس ساليانه آنها را به موقع انجام دهيد.

۹-هنگام نصب بخاري حتما از باز بودن مسير دود كش اطمينان كسب نمائيد .

۱۰-هرگز براي باز نمودن مجاري مسدود لوله هاي فاضلاب منزل از فشار گاز استفاده ننمائيد.

۱۱-لازم است کلیه دودکش های موجود در بنا پس از اطمینان از باز بودن مجاری آن مجهز به کلاهک دودکش باشد.

۱۲-استفاده از لوله های فنری آلومینیومی جهت دودکش بخاری و آبگرمکن و همچنین استفاده از لوله کشی گاز و نصب دودکش داخل اتاق خواب های حمام دار و کمتر از ۱۲متر مربع و دارای دودکش از نما ممنوع می باشد.

۱۳- استفاده از دودکش جهت نصب لوازم گاز سوز بصورت مشترک اکیدا ممنوع می باشد.

۱۴- عبور لوله های دودکش لوازم گاز سوز از داخل حمام و حتی دیوارهای جانبی آن ممنوع می باشد .

۱۵- تعبیه دودکش و ارسال آن به بلندترین نقطه پشت بام بصورت اختصاصی الزامی بوده لازمست پس از نصب مجهز به کلاهک از نوع اچ ( H  ) گردد .

۱۶- تعبیه دودکش وسائل گاز سوز با شیب منفی نا ایمن بوده و ممنوع می باشد .

 

باتوجه به افزایش درصد حریقهای ناشی از جریان برق لازم است :

۱۷-بجاي استفاده از فيوزهاي تقويت شده (كه از عبور جريان اضافي جلوگيري نمي كنند) از فيوزهاي اتوماتيك ، متناسب، با آمپرمصرفي استفاده شود.

۱۸-سيستم هاي نامناسب و پراكنده جمع آوري و بجاي آن كابل هاي مناسب و مقاوم استفاده شود. استفاده از سيم كشي روكار در داخل اتاق هاي منزل خطر آفرين است .

۱۹-لامپ هاي پرمصرف به علت توليد حرارت زياد در اثر برخورد با مواد قابل اشتعال احتمال بروز آتش سوزي را افزايش مي دهند، لذا بهتر است جهت تامين نور محيط از روشنايي هاي كم مصرف (لامپ هاي مهتابي) داراي قاب و حفاظ ايمني استفاده شود .

۲۰-در صورت بروز هرگونه نقص در كليدها، پريزها و سيستم سيم كشي در اسرع وقت نسبت به تعمير و تعويض آنها اقدام نمائيد. بهتر است براي جلوگيري از برق گرفتگي اطفال پريزها به درپوش مجهز شود .

۲۱-هر يك از دستگاه ها و ادوات برقي بايد داراي پريز مستقل به خود بوده و از اخذ انشعابات متعدد از يك پريز جداً خودداري شود .

۲۲-لازم است قبل از ترك منزل دو شاخه مصرف كنندگان الكتريكي از جمله تلويزيون، كامپيوتر و اتو و… از پريز برق جدا گردند .        

۲۳-لازمست شبکه برق ساختمان بازنگری، کلیدها و پریزهای معیوب تعویض شده و سیم کشی های روکار تماماً تبدیل به توکار شود. لازم به ذکر است استفاده از فیوزهای تقویت شده مطلقاً ممنوع می باشد .

 

گروه برنامه ریزی و پیشگیری از حوادث سازمان آتش نشانی اسلامشهر

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “دستورالعمل ایمنی عمومی”



*

code

قالب تفریحی