عکس ها و ویدئوهای شما

آتش‌سوزی های ‌اخیر دلایل مختلف ازجمله قصور در انجام وظایف بعضی دستگاه های متولی و عدم رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی توسط شهروندان می‌باشد.

مجموعه: اخبار اسلامشهر تعداد بازدید: 1319
آتش‌سوزی های ‌اخیر دلایل مختلف ازجمله قصور در انجام وظایف بعضی دستگاه های متولی و عدم رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی توسط شهروندان می‌باشد.

 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اسلامشهر خبر داد:

آتش‌سوزی های ‌اخیر دلایل مختلف ازجمله قصور در انجام وظایف بعضی دستگاه های متولی و عدم رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی توسط شهروندان می‌باشد.

 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اسلامشهر در توضیح علل این آتش سوزی ها، گفت: بارندگی های زیادی که در اوایل سال وجود داشت، باعث شد تا علف های هرز در مراتع و زمین های بایر افزایش پیدا کند. این علف ها که ارتفاع آنها حتی به بیش از یک متر نیز می رسد، در اواخر اردیبهشت ماه شروع به خشک شدن می کنند و در این فصل از سال نیز کاملاً خشک شده و با کوچکترین عامل، مشتعل می شوند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با بیان اینکه بخش عمده ی این آتش سوزی ها به دلیل عدم رعایت شهروندان به مسائل ایمنی و فرهنگ شهروندی رخ داده است، خاطر نشان کرد: برای مثال بطری های یک بار مصرفی که شهروندان حاشیه جاده ها ومعابر رها میکنند در هنگام تابش خورشید مانند ذره بین عمل کرده و به کانون آتش تبدیل وبا ایجاد شعله باعث آتش‌سوزی می شود و یا رانندگانی که فیلتر سیگار خود را به بیرون از خودرو پرتاب می کنند، باعث ایجاد شعله در حاشیه جاده وسرایت آن به مزارع می شوند. اگر این شعله همراه با وزش باد نیز باشد، قدرت توسعه‌ی آتش را چند برابر افزایش می یابد.
منطقی با اشاره به اینکه بخش دیگری از این آتش سوزی ها به دلیل باورهای غلطی است که در بین کشاورزان رایج شده که برای از بین بردن بذر علف های هرز در زمین ها پس از برداشت محصول از مزارع هست افزود: این کار علاوه بر اینکه باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی موجب از بین رفتن ریزمغذی های خاک می شود که در نهایت به زیان کشاورز خواهد بود. البته در حاشیه این مزارع بعضاً درختانی با عمر بسیار بالا دچار حریق شده و از بین می روند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، آتش زدن مزارع جرم بوده و به استناد ماده ۱۸ قانون تعزیرات اسلامی علاوه بر جریمه نقدی، مجازات حبس نیز برای مجرمان در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در جلسات فرمانداری که با حضور معاونین سیاسی انتظامی و برنامه ریزی فرمانداری، رئیس اداره جهاد کشاورزی و فرمانده نیروی انتظامی شهرستان برگزار شد، مقرر گردید مسببان آتش سوزی های عمدی در زمین های کشاورزی به مراجع قضایی معرفی شوند، گفت: انتظار می رود با آموزش هایی که توسط اداره جهاد کشاورزی برای کشاورزان عزیز صورت می گیرد و اجرای مصوبات جلسه فوق، دیگر شاهد این آتش سوزی ها در مزارع نباشیم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با اشاره به اینکه راه هایی برای پیشگیری از این حوادث وجود دارد، گفت: دستورالعمل‌ها ی پیشگیری که به ارگانهای ذیربط ارسال نمودیم، که یکی از آنها امحاء علف های هرز در مراتع قبل از خشک شدن آنها توسط دستگاه های متولی بوده است.
منطقی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه این آتش سوزی ها هزینه سنگینی به این سازمان تحمیل می کنند، گفت: هزینه هر یک نفر ساعت آتش نشان که برای مأموریت اعزام می گردد، مبلغی بیش از حدود هفتصد هزار تومان برآورد می شود و مهار وامحا آتش‌سوزی ها ساعت ها زمان می برد تا عملیات
حریق به پایان برسد.لذا صاحبان مزارع اگر بعداز برداشت محصولات عمدا نسبت به آتش‌سوزی کاه و کلش اقدام کنند توسط سازمان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد واگرتوسط دیگران هم مزارع آنها دچار آتش‌سوزی شود باید پاسخگو باشند
وی افزود: علاوه بر هزینه های نیروی انسانی، خسارات زیادی نیز به تجهیزات سازمان وارد می شود. چراکه خودروهای سازمان برای رسیدن به محل این آتش سوزی ها بناچار باید از داخل زمین های کشاورزی تردد می کنند که باعث آسیب رسیدن جدی به خودروها می شود.به شهروندان هم توصیه می‌شود از پارک کردن وسایل نقلیه خود درحاشیه معابریکه علفهای هرز وجود دارد خودداری نمایند چونکه بدلیل سرایت آتش‌سوزی علفهای هرز طعمه حریق میشود.

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “آتش‌سوزی های ‌اخیر دلایل مختلف ازجمله قصور در انجام وظایف بعضی دستگاه های متولی و عدم رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی توسط شهروندان می‌باشد.”



*

code

قالب تفریحی